Att arbeta med mål på vårdcentraler : En studie om målstyrning och medarbetarnas delaktighet i målstyrningen på offentliga vårdcentraler

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Oskar Stridsborg; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Västra Götalandsregionen införde vårdval inom Primärvård hösten 2009. I vårdvalet infördes ett nytt ersättningssystem där ersättning gavs utifrån vårdcentralens patienters ålder, kön och vårdtyngd samt ett antal kvalitetsindikatorer som bland annat visade tillgänglighet och patientnöjdhet. Nya målsättningar skapades för primärvården och detta medförde att medarbetarna inte bara skulle utföra sitt vanliga arbete som tidigare utan även registrera rätt i systemen för att få rättvis ersättning. Dock finns problematik med att styra verksamheten med olika professioner inom sjukvården. Av tradition har medarbetarna i vården arbetat självständigt och fattat beslut. Idag kan detta vara komplext då läkaren har det medicinska ansvaret samtidigt som vårdcentralschefen arbetar för att ha en budget i balans för verksamheten. Olika målsättningar kan styra verksamheten och hur de olika målen ska prioriteras. Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva, analysera och ge en djupare förståelse för hur offentliga vårdcentraler arbetar med mål och om medarbetarnas delaktighet i målstyrningsarbetet på offentliga vårdcentraler. Syftet är också att jämföra vårdcentralers arbete med målstyrning och hur chef och medarbetare tolkar, upplever och arbetar med målstyrning. Metod: Studien utgörs av kvalitativa intervjuer på fyra vårdcentraler i Närhälsan. Totalt tolv intervjuer med vårdcentralschefer, läkare och sköterskor. Intervjuguiden utgick ifrån två huvudteman, målstyrning och medarbetarskap för att ge en djupare förståelse för användningen av målstyrning och medarbetarnas delaktighet. Slutsats: Studien visar att medarbetarna är delaktiga i målstyrningen på vårdcentralerna, i hur mål skapas, arbetas med och följs upp. Dock finns det skillnader i hur arbetet utförs mellan de olika vårdcentralerna. Medarbetarna upplever målen som meningsfulla och att de är engagerade för att uppnå målen. I studien framkommer det dock hinder eller motstånd som påverkar arbetet. De två främsta delarna som påverkar målstyrningen är medarbetarnas tid och synen på vissa mål. Det finns en brist på tid för att kunna arbeta fullt ut med målstyrning, samt att vissa mål upplevs vara mer fokuserade på ekonomi än på patienten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)