Kundcentrerad marknadsföring : - En uppskattad hjälp eller oönskat otyg?

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ och explorativ studie som grundas på ett socialkonstruktivistiskt synsätt. Det socialkonstruktivistiska synsättet har vi haft i åtanke då respondenternas svar kan se annorlunda ut i framtiden. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur konsumenterna uppfattar kundcentrerad marknadsföring via internet och den övervakning som det innebär. Ett andra syfte är att försöka bidra till marknadsföringsforskningen genom att analysera problemet ur ett kritiskt övervakningsperspektiv. Vi undersökte respondenternas attityder till den kundcentrerade marknadsföringen då tidigare forskning grundar sig mer på företagens perspektiv; ett effektivt tillvägagångssätt som är baserat på konsumentens tidigare aktiviteter vilket gör att det går att anpassa annonser till den specifika konsumenten. Företagen har sett detta som en god service då konsumenterna besparas annonser som de inte intresserar sig av. Hur ser konsumenterna på det här? Vi kunde se att respondenterna i vår studie till stor del, vare sig de tycker om det eller inte, anser att det är en effektiv metod som påverkar dem. Däremot ansåg en del respondenter att övervakningen är integritetskränkande och påträngande. Den här studien ska fungera som ett underlag för fortsatt forskning kring konsumenters attityder till den kundcentrerade marknadsföringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)