La heterosexualidad como norma. La representación de la familia en cuatro manuales de español para los grados sexto y séptimo en la escuela sueca.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Författare: Linn Karlsson; [2015-06-17]

Nyckelord: spanska; Lärobok; Heteronorm; Familj; Spanskundervisning; Ämnesplan;

Sammanfattning: De fyra undersökta läroböckerna använder i stort sett samma ord när de presenterar olika familjer. Man inkluderar inte ord för att tala om ombildade familjer. Kärnfamiljen, bestående av en mamma, en pappa och deras gemensamma barn finns representerad i alla de fyra böckerna, familjer bestående av ensamstående föräldrar och deras barn återfinns i tre av läroböckerna. Ingen av böckerna tar dock med ombildade familjer. Heterosexualiteten som norm understryks i böckerna. Ordet familj kan ses som ett begrepp med en vid betydelse. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur familjen presenteras och beskrivs i fyra olika läroböcker i spanska avsedda för elever i år 6 och 7 i den svenska skolan. Fokuset ligger på att undersöka vilka typer av familjer som finns med i böckerna samt vilka ord för att förklara familjen som presenteras i dem. Uppsatsens utgår från heteronormen, som baseras på tanken att alla människor är heterosexuella och vill leva i ett heterosexuellt förhållande. Heterosexualiteten ses då som en av grundstenarna som hela samhället vilar på. Metoden består av en kvantitativ och en kvalitativ del. Den kvalitativa delen syftar till att utreda vilka ord inom det semantiska fältet “familj” som böckerna tar upp. Den kvalitativa delen syftar till att undersöka hur böckerna presenterar och talar om familjen, samt hur heteronormen etableras i böckerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)