Videor i mobila nyhetsartiklar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur engagemanget för nyhetsartiklar bestående av både text och video förändras om artikeln består av flera kortare videor istället för en längre video. Detta för att se hur multimodala metoder påverkar engagemanget för nyheter. Med mutimodala metoder menas blandningen av olika medier i en kommunikation vilket används för att skapa mening för användarna. Undersökningen består av totalt 23 st användartester där användarna blir exponerades för en av tre olika varianter av en nyhetsartikel. Skillnaden var att de bestod av noll, ett eller tre videoklipp. Engagemanget mättes sedan utifrån hur användaren agerar och hur användaren beskriver artikeln och video. I studien så undersöks engagemanget ur två aspekter, det inre engagemanget och det yttre engagemanget. Det inre engagemanget beskriver hur användaren upplever artikeln när hen läser den samt hur användaren läser artikeln. Det yttre engagemanget beskriver vad användare väljer att göra med artikeln efter att hen har läst klart den. Studiens resultat är att en uppdelad video påverkar vissa delar av engagemanget men inte alla aspekter. Mycket tyder på att det är troligare att användare väljer att se minst en video om den är uppdelad i flera kortare videor. De användare som exponerades för denna artikel utvärderade även varje video separat samtidigt som användarna som fick artikeln med en video talade mer allmänt om video i de fall de inte såg videoklippet. Användare som fick prototypen med fler video talade även mer negativt om video generellt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)