Planering av dagsutflykter på Island med nätverkanalys

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

Sammanfattning: Populärvetenskaplig sammanfattning: Planera dagsutflykten och upplev mer av Island. Island med sina aktiva vulkaner och stora glaciärer är ett populärt turistmål och antalet turister ökar år från år. Flertalet av de 350 000 utländska turister som årligen besöker Island anländer med flyg till huvudstaden Reykjavik. Från huvudstaden anordnas dagsutflykter genom en rad olika researrangörer. Man kan även planera en dagsutflykt själv, och köra med hyrbil. Den ökande turistströmmen bidrar till att koldioxidutsläppen från olika transporter ökar. Dagsutflykter på Island förknippas först och främst med naturupplevelser och historiska platser på olika delar av ön. Endast ett fåtal vägar är asfalterade och långa avstånd och skiftande väderlek minskar tillgängligheten till olika upplevelser och sevärdheter under en dagstur. Inrikesflyg är lämpligt för längre transporter, medan buss eller bil är det vanligaste tranportmedlet för dagsturer. Med geografiska informationssystem (GIS) och nätverksanalys kan dagsutflykter för turister planeras. Att planera en effektiv dagsutflykt på Island kräver kännedom om körtid på de isländska vägarna. Modellen i studien bygger på en metod där körtiden för en turist på vägarna motsvarar den tidsangivelse som finns i busstidtabeller för isländska långfärdsbussar på motsvarande vägsträcka. Med rådande hastighetsbegränsning, samt tre andra hastighetsbegränsande faktorer anpassas den beräknade körtiden för turisten till tidsangivelsen i busstidtabellen. Den beräknade körhastigheten kan, för stora områden, estimeras på ett kostnadseffektivt sätt. I studien jämförs Reykjavik med Akureyri, Egilsstadir och Höfn som alternativa startpunkter för dagsutflykter. Två timmars färdtid utmed vägnätet runt de fyra startpunkterna utgör gränsen för en dagsutflykt. Vägnätet kring Reykjavik är störst med flest antal kilometer färdbar väg. Övriga skillnader i olika vägförhållande är mycket små mellan de fyra startpunkterna. Som startpunkter för olika dagsturer är Reykjavik och Akureyri jämförbara då samma antal vandringsleder och sevärdheter kan nås inom två timmars färdtid. De två mindre tätorterna i jämförelsen Egilsstadir och Höfn har inom två timmars färdtid, ett mindre antal vandringsleder och sevärdheter än Reykjavik och Akureyri. De fungerar dock som utgångspunkt för ett något mindre antal dagsturer än Reykjavik och Akureyri. Modellen kan användas för att hitta den optimala vägen mellan en startpunkt och en stoppunkt. Rätt väg medför en tidsvinst i körtiden, vilket kan användas för att nå fler stoppunkter eller tillbringa längre tid på redan inplanerade stoppunkter. Ur ekologisk synvinkel innebär rätt väg mindre koldioxidutsläpp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)