Tillsammans för en hållbar destinationsutveckling : En studie om samverkan för hållbar turism

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Joel Sundholm; Malin Steigert; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Turismen är globalt sett den snabbast växande sektorn idag vilket innebär att fler och fler människor reser allt mer och allt längre. En ökad turism innebär ofta en växande ekonomi för samhället då dessa turister spenderar en del av sina pengar på besöksmålet i stället för i hemtrakterna. Men en ökad turism innebär också ökade utsläpp, ökad konsumtion och många andra påfrestningar bland annat på miljön. Baksidan av den växande turismen är alltså de klimatförändringar och exploateringar som tydligt visar tecken på att drastiska åtgärder krävs för att människan inte ska äventyra sin egna och andras framtida existens. Med detta som grund såg vi tydliga indikationer på att turismen måste ta en allt mer hållbar riktning och därmed var ett intressant område att söka djupare förståelse i. Vi såg ett gap i forskningen kring hållbar turism i relation till samverkan och valde att genomföra en kvalitativ studie inom ämnet. Vi valde att utgå från perspektivet vad turistföretag har för utmaningar ut ett hållbarhetsperspektiv för att sedan se om samverkan skulle kunna vara ett bra hjälpmedel framåt. Det gjorde vi genom att svara på forskningsfrågan; Hur kan samverkan bland små och medelstora företag inom turistnäringen överbrygga eventuella barriärer för en hållbar destinationsutveckling? Vidare ville vi också förstå hur en sådan samverkan eventuellt skulle kunna se ut. För att svara på frågan genomfördes tre semistrukturerade intervjuer som skapar ett material på ca 3 timmar, med respondenter som på något sätt berör studiens teman från verksamhetsområdena, offentlig sektor, näringsliv och akademi. Utöver det har vi också analyserat 27 stycken, redan befintliga företagsrapporter som sammanlagt skapar ett omfattande material på ca. 140 sidor och redogör för vilka barriärer turistföretag i länet har att verka mer hållbart. Rapporterna bygger på intervjuer som gjorts vid företagsbesök hos turistföretag i regionen där syftet var att undersöka hur de lever upp till Global Sustainable Tourism Councils kriterier för hållbar turism. Resultaten av studien visar att turistföretagen i länet huvudsakligen lider av resursbrist som kan härledas från det faktum att dessa ofta är säsongsberoende. Denna barriär för hållbarhet har visat sig i allt från bristande strategiarbete och svårigheter inom extern kommunikation till ren kunskapsbrist bland företagen. För att ta sig förbi dessa barriärer har vi utifrån teorier kring hållbarhet, turism och samverkan samt studiens empiri kunnat konstatera att samverkan är en bra väg framåt. Detta exempelvis i form av samverkan genom branschorganisationer som möjliggör för företagen att nätverka och utbyta kunskaper. Det kan också innebära att de bättre kan ta tillvara på resurser i form av tid och pengar. Vidare har vi dock sett att företagare inom turistnäringen ofta drivs av inre motivationsfaktorer som bland annat autonomi och kontroll över sin livssituation. Det är ett faktum som måste tas hänsyns till när samarbeten och samverkansprojekt ska utvecklas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)