Definierade varumärken : En bildanalytisk studie av Norrlands Guld och Mariestads reklamfilmer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturFilosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturFilosofiska fakulteten

Sammanfattning:

Som konsument väljer man ofta en produkt eller en tjänst för att stilla att visst behov eller begär. Dock finns det allt som oftast flera olika varumärken som tillverkar samma produkt, vilket gör att vi även måste välja mellan dessa varumärken innan vi kan stilla våra behov. Detta val är oftast ett aktivt beslut. Vi väljer nämligen ett varumärke som vi är bekanta med eller ett varumärke vars identitet tilltalar oss. Varumärket har alltså en stor påverkan för både konsumenters beslutsprocess i samband med köp men också för företagens framgång. Varumärkets identitet är en viktig aspekt som i allra högsta grad kommer att påverka varumärkets popularitet. Denna identitet består av namn, logotype, förpackning, design och personlighet samt alla de associationer som konsumenten kopplar till själva namnet. Tack vare denna unika identitet urskiljer sig varumärket gentemot andra samt lockar till sig konsumenter.

För att få en inblick i hur man kan arbeta med tydliga varumärkesprofiler och varumärkesidentiteter har vi analyserat två varumärkens reklamfilmer. Vi har analyserat varumärkena Norrlands Guld och Mariestads för att undersöka hur varumärkenas identitet framställs samt vilka skillnader som finns i framställningarna av dessa.

Både Mariestads och Norrlands Guld ägs, produceras, distribueras och marknadsförs av Spendrups Bryggeri AB. Det intressanta med att titta på varumärken med samma ägare är att varumärken i detta sammanhang är i extra stort behov av att skilja sig så mycket åt som möjligt för att inte konkurrera ut varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)