Ett skepp kommer plastat : En fallstudie om logistik- och organisationsutveckling inom ett plastdistributionsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Logistikutvecklingen har gått fort de senaste decennierna och det krävs allt större insatser för att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna. Det har visat sig att de flesta studier inom logistik handlar om problem och lösningar som de största företagen ställs inför, därför fokuserar den här studien istället på hur ett medelstort svenskt distributionsföretag arbetar med sin logistik och hur deras organisation är uppbyggd för att klara av att infria företagets högt uppsatta tillväxtmål. Till hjälp har en fallstudie utförts på företaget RBP i Göteborg. Fallstudien är av kvalitativ karaktär och syftet är att undersöka och kartlägga hur RBPs organisations- och kommunikationsstruktur är uppbyggd för att klara av att utveckla sitt logistikarbete. Med hjälp av ett antal semistrukturerade intervjuer med VD, Supply Chain Manager, platschef, inköpare och en säljare samt en grundlig genomgång av sekundärdata såsom årsredovisningar och vetenskapliga artiklar, samlades information om företaget in. En kartläggning av RBP samt en ekonomisk jämförelse med en av deras största konkurrenter gjordes för att utröna företagets plats på marknaden. Utifrån ett analytiskt ramverk som grundar sig i transaktionskostnadsteori men också organisation, kommunikation, information och logistik analyseras den empiri som framkommit genom datainsamling och intervjuer. Studien visar på att det är ett stort steg att ta klivet från ett litet till ett medelstort företag.Den organisatoriska förändring som är nödvändig när ett företag växer ur sin kostym kräver ett ledarskap där visionen tydligt förmedlas och genomsyrar hela organisationen. Det blir svårt att genomföra ett förändringsarbete om inte ledningen är överens om strategier och tillvägagångssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)