"Jag bara går in och är jag": Ungdomars upplevelser av autenticitet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Autenticitet ses av vissa forskare som en central del av välbefinnande. Mot bakgrund av detta ville vi fördjupa förståelsen för upplevelsen av autenticitet hos svenska gymnasieungdomar. Inom ramen för projektet “Välbefinnande och självkänsla på gymnasiet” på Lunds universitet genomförde vi semistrukturerade djupintervjuer med sju ungdomar i årskurs tre på gymnasiet om deras erfarenheter av att må bra och kunna vara sanna mot sig själva. Materialet kodades och analyserades med hjälp av Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), vilket utmynnade i fem huvudteman: I en relation som möjliggör, Valet att träda fram, Inre kamp, Närvaro i stunden och Inspiration. I det autentiska tillståndet upplevde ungdomarna att de var genuint intresserade av vad de gjorde, kunde agera ohämmat inför andra, var närvarande i stunden och kände inspiration. De kontexter som upplevdes möjliggöra autenticitet var ofta icke-dömande och uppskattande relationer. De processer som beskrevs möjliggöra autenticitet var dels att träda fram inför andra, dels att hitta det genuina inom sig. Studien understryker relevansen av autenticitet som en del av ungdomars välbefinnande och fördjupar förståelsen för hur autentiska tillstånd kan upplevas av ungdomar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)