SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. Studiens forskningsfrågor belyser lärarnas syn på innebörden, möjligheterna och de pedagogiska utmaningarna när det gäller att främja språkutveckling inom slöjdämnet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra behöriga slöjdlärare. Den tematiska innehållsanalysen har resulterat i en översikt av informanternas erfarenheter av och berättelser om ämnet. Resultatet visar att slöjdlärarna arbetar aktivt med språkutveckling genom multimodala strategier som inbegriper såväl filmstöd som muntligt, visuellt och skriftligt stöd. Bristen på studier om språkutveckling inom slöjdämnet kan möjligen vara ett hinder för att slöjd erkänns som ett ämne som kan exemplifiera språkinriktad undervisning. Vidare forskning behövs för att belysa effektiva undervisningsmetoder som kan överföras från slöjdämnet till ett bredare utbildningssammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)