Samverkan ­ en kulturkrock? En fallstudie om integrering mellan förskolan och skolan.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: De reformer som gjorts under 1990-talet har lett till att allt fler arbetsuppgifter ålagts lärarna och dåframförallt utanför klassrummet. Därför har det blivit allt vanligare att organisera personalen inom skolan iarbetslag vilket redan är fallet i förskolan. Det finns också inskrivet i styrdokumenten att samarbete ochsamverkan skall ske. Men hur realiseras detta i verksamheterna. Syftet med vårt arbetet var att se hur denationella, kommunala och lokala styrdokumentens krav på samarbete och samverkan kommer till uttryck iverksamheten. För att undersöka detta utgick vi ifrån följande frågeställningar:· Hur ser verkligheten ut i förhållande till de intentioner som kommer till uttryck i styrdokumenten?· Vad innebär samverkan praktiskt i verksamheten?· Vad påverkar förutsättningarna i ett arbetslag?För att få svar på dessa frågeställningar har vi utfört en kvalitativ fallstudie där delvis struktureradeintervjuer har utgjort materialet. Rektor för skolan, rektor för förskolan samt en peronal från varderaavdelning vid den undersökta förskolan har intervjuats. Intervjuerna har sammanställts var för sig för attsedan analyseras mot litteratur vilket redovisas i förhållande till frågeställningarna. De slutsatser vi drar avarbetet är att det inte är helt oproblematiskt att samordna samarbete och samverkan. Tradition och kulturspelar stor roll samt betydelsen av en tydlig, målmedveten och aktiv ledning som organiserar deförutsättningar som behövs för att en samverkansprocess skall kunna komma till stånd. Följande studiediskuterar en verklighet som alla som verkar inom läraryrket har att förhålla sig till. Den kommer att påvisakomplexiteten i organiserandet av utbildningsverksamheten. Med en större förståelse för vilka faktorer detär som påverkar samarbete och samverkan blir det lättare att få en förståelse för det motstånd till förändringsom finns inom utbildningsverksamheten samt varför en förändring tar så lång tid i anspråk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)