NTA inom teknikämnet : Lärares uppfattningar kring användningen av skolutvecklingsprogrammet NTA inom teknik för grundskolans lägre åldrar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med studien är att öka kunskapen om hur lärare inom årskurs 1 - 3 uppfattar arbetet med skolutvecklingsprogrammet Naturvetenskap och teknik för alla (NTA) inom teknikämnet. Studiens frågeställningar har besvarats genom kvalitativa intervjuer, både enskilda och fokusgrupper, med lärare inom grundskolans lägre åldrar som använder sig av NTA i teknikundervisningen. Resultatet visar att teknikämnets status fortfarande är lågt och att teknik är ett ämne som ofta hamnar i skuggan av andra ämnen. Lärarna menar att NTA bidrar till en högre kvalité på undervisningen då programmet erbjuder en helhetslösning i form av bland annat material, lärarhandledningar och fortbildning. Samtidigt kan lärarna själva välja att anpassa upplägget utifrån sin egen klass och bekvämlighet. Resultatet visar att lärarna väljer att arbeta med NTA på flera olika sätt samt att tekniktemat Testa teknik ofta används på fel sätt. I det stora hela är det tydligt att lärarna är nöjda med skolutvecklingsprogrammet samtidigt som de menar på att det finns viss utvecklingspotential. Avslutningsvis diskuteras resultatet där även teknikundervisningens likvärdighet ifrågasätts kopplat till NTA.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)