Á la Instagram : En komparativ fallstudie om hur Instagram påverkar restauranger

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

Sammanfattning: Följande fallstudie fokuserar på hur Instagram påverkar restauranger. Syftet är att bedöma vilka effekter Instagram har på konceptbyggande hos restauranger, för att skapa en förståelse för hur ett socialt medie kan påverka ett företag. Studien är baserade på en komparativ fallstudie av sex restauranger i Sveriges tredje största stad, Malmö, kombinerad med en netnografisk multimodal analys av restaurangernas instagramkonton. Resultatet visar att syftet för användandet av Instagram fyller tre primära funktioner: reklam, kommunikation och sälj. Dessutom visar vårt resultat att Instagram fyller en mer väsentlig funktion för unga restauranger i deras ambition att etablera sig. Vår slutsats är att restauranger använder Instagram för att förmedla sitt koncept, men likväl att Instagram kan påverka en restaurangs koncept beroende på dess primära syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)