Kunskapskraven och betygsskalan i moderna språk utifrån Lgr 11

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete, inom lärarutbildningen, är att få en ökad förståelse hur undervisande lärare i moderna språk på grundskolan valt att strukturera upp sin undervisning så väl gällande planering, genomförande och bedömning utifrån kunskapskraven från Lgr 11 samt betygsskalan A-F som implementerades 2011. Uppsatsen är en kvalitativ undersökning, vars resultat bygger på fem genomförda semi-strukturerade intervjuer med undervisande lärare i moderna språk. De frågor som de intervjuade har fått svara på handlar om vad de anser om de nya kunskapskravens formuleringar, samt betygssättning utifrån den nya betygsskalan. Andra frågorna som har ställts är om de upplever att de har tillräckliga kunskaper om de nya kunskapskraven och den nya betygsskalan, samt om de anser att rättssäkerheten är god eller inte. Lärarna anser att den nya betygsskala med sex istället för fyra steg är bra.  Resultatet visar vidare på att de undervisande lärarna anser att de i mångt och mycket har tillräckliga kunskaper om de nya kunskapskraven och den nya betygsskalan, men att de anser att formuleringar för kunskapskraven är godtyckliga och svårtolkade och att det vid betygsättningen är svårt att veta hur kunskapskraven för de olika betygen ska tolkas samt faktumet att det saknas kunskapskrav för betygen D och B. Saknaden av kunskapskrav för betygen D och B kan leda till osäkerhet för lärarna när de ska bedöma om en elev når övervägande del av de kunskapskraven som krävs för betyg C eller A.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)