Delaktighet i fritidsaktiviteter för barn med cerebral pares

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Delaktighet i organiserad fritidsaktivitet är en viktig aspekt av barns fritid då det bidrar till glädje, kompetens, identitet och god folkhälsa. Dock har barn med cerebral pares (CP) mindre möjlighet att vara delaktiga i organiserade fritidsaktiviteter än barn utan funktionsnedsättning. Föräldrars stöd har visat sig vara en viktig förutsättning för barnens engagemang i fritidsaktiviteter. Syfte: Att få en djupare förståelse för hur föräldrar till barn med CP upplever barnets möjligheter att vara delaktig i organiserade fritidsaktiviteter utanför hemmet. Metod: Kvalitativ ansats med semi-strukturerade intervjuer i tvärsnittsdesign. Med ett bekvämlighetsurval som genomfördes via riktade Facebook/Instagramgrupper rekryterades åtta deltagare. Dessutom rekryterades en deltagare med avsiktligt urval. Data analyserades med latent innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Föräldrarnas upplevelse av vad som påverkar delaktighet i fritidsaktiviteter för barn med CP resulterade i fem huvudkategorier: föräldrarnas roll, organisationen och ledarskapets roll, barnets egenskaper, samspelet med andra barn samt samhällets roll. Slutsats: Studien bidrar med ny kunskap om resurser och hinder för delaktighet i fritidsaktiviteter för barn med CP ur ett föräldraperspektiv. Resultatet tyder på att det finns ett behov av ökad kunskap hos ledare och föreningar, större ansvar inom Barn- och ungdomshabiliteringen (BUH), mer tillgänglig assistans och transporter samt större utbud av fritidsaktiviteter i närområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)