Samverkan och kommunikation : ett måste i organisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till att i en kommun undersöka förvaltningars allmänna upplevelser och åsikter kring samverkan och kommunikation som sker mellan dem och arbetsgivarenheten. Vi har i studien valt att med en kvalitativ ansats inhämta empiriskt material genom att genomföra intervjuer med nio respondenter fördelat på olika förvaltningar inom organisationen.Genom kvalitativa intervjuer har fyra frågeställningar besvarats. För det första vilka åsikter och uppfattningar förvaltningarna har på samverkan mellan dem och arbetsgivarenheten. För det andra vilka åsikter och uppfattningar förvaltningarna har på kommunikationen mellan dem och arbetsgivarenheten. Det tredje vilka positiva samt negativa faktorer som förvaltningarna upplever att det finns kring samverkan och kommunikation mellan dem och arbetsgivarenheten. För det fjärde vilka faktorer som påverkar förvaltningarnas behov av samverkan och kommunikation med arbetsgivarenheten.Studiens resultat visar att kommunikation är en stor del av arbetet som samverkan sker kring i organisationen. Förvaltningarna anser att det är viktigt med en gemensam dialog kring de beslut som fattas inom organisationen för att känna delaktighet och få insyn i organisationen. Varför det är viktigt med en god dialog mellan förvaltningar och arbetsgivarenheten har även till stor del att göra med att arbetsgivarenheten i många ärenden sitter på spetskompetensen. Att förvaltningarna måste kommunicera med arbetsgivarenheten för att få del av arbetsgivarenheten kompetens ses generellt inte som ett hinder i arbetet. Intervjudata ger intryck av att detta kan bero på att organisationens har goda strukturella förutsättningar för att skapa en god samverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)