”Demokrati betyder folkstyre” Om gymnasielärares beskrivningar av demokrati och det demokratiska uppdraget i kursen samhällskunskap A

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningRapportens syfte är att beskriva samhällskunskapslärares berättelser om sin egendemokratisyn och uppfattningar av demokratiuppdraget i gymnasiekursen SamhällskunskapA. För att uppnå syftet har vi besvarat två huvudfrågor:1. Hur beskriver gymnasielärare i samhällskunskap sin demokratisyn?. Hur beskriver gymnasielärare i samhällskunskap det demokratiska uppdraget i kursenSamhällskunskap A?Resultatet bygger på intervjuer med nio samhällskunskapslärare som undervisar i kursenSamhällskunskap A på en skola i Göteborgsområdet. Lärarna är utvalda utifrån att skapamaximal variation av utsagor. I gruppen av respondenter finns fem kvinnor och fyra män ivarierande ålder med olika lång erfarenhet. De flesta lärarna har olika ämneskombinationer isin tjänst.Respondenternas beskrivningar av sin demokratisyn har kategoriserats och demokratisynernasom framträder är konkurrensdemokrati, deltagardemokrati och radikaldemokrati.Respondenterna redogör för en statsvetenskaplig syn på demokrati, det vill säga demokratisom ett sätt att fatta beslut. Demokrati som livsform framkommer inte tydligt men i en utsagapåtalas att demokratibegreppet kan röra alla samhällets områden, även i form av ekonomisk

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)