Samverkan mellan förskola & förskoleklass : En studien av förskollärarnas syn på samverkansarbetet, överlämningar och barns språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att studera förskollärarnas syn på samverkan mellan förskola och förskoleklass i två olika rektorsområden i samma stad, och mer specifikt hur man uppfattar överlämningen mellan de olika verksamheterna och vilken roll förskolebarns språkutveckling spelar för denna överlämning. Studien belyser frågor om hur förskollärarna upplever samverkan och överlämningar till andra verksamheter. Studien klarlägger också hur förskollärarna aktivt arbetar för att främja barnens språkutveckling inför skolstarten. Genom en kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer har empiri samlats in i en mellanstor svensk stad från fem förskolor i södra stadsdelen och fem förskolor i norra stadsdelen. Den insamlade empirin har sammanställts och jämförts, för att se efter eventuella skillnader mellan två olika rektorsområden. I litteraturöversikten presenteras tidigare forskning inom området samverkan, överlämning och barns språkutveckling. Genom Ackesjö och Perssons artikel om gränslandet har en teoretisk ansats arbetats fram. Förskoleklassen ingår varken i förskolan eller i skolan och placeras därför i ett gränsland. Detta gränsland existerar på grund av förskolans och skolans skilda traditioner och positioner i utbildningssystemet. I artikeln framgår det att förskoleklassen har ”skolifierats” och liknar allt mer skolan med utsatta tider för olika aktiviteter liknande ett schema. Resultatet visar att samverkan är en betydande del av arbetet med överlämningar mellan två verksamheter. Barnen kan då känna sig trygga och utvecklas på ett givande sätt. Förskolan är ansvarig för att samverkansarbetet ska fortgå. Förskolans och skolans traditioner skiljer sig åt och ska mötas i förskoleklassen. Genom ett aktivt arbete med språket och leken som en central roll skapar förskollärarna möjligheter till utveckling för barnen. Slutsatsen pekar på att det krävs mer än en part för att samverkan ska kunna genomföras. Minst två parter måste samarbeta och sätta upp gemensamma mål.  Nyckelord: Samverkan, Överlämning, Förskola, Intervju, Språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)