Föreningslivet för alla. Fritidshemmets samverkan med föreningslivet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att se hur ett samarbete mellan fritidshem och olika föreningar fungerar och vad det är för olika föreningar fritidshemmen har sina samarbeten med. Att ha ett samarbete som fritidshem med en förening kan väcka ett intresse för en mer aktiv fritid hos eleverna. Vi tar även några faktorer som tros bidra till en mindre aktiv fritid. Det tas även upp genusperspektivets roll i dessa samarbeten och hur de jobbas med och runt detta. En av teorierna vi har utgått från är det sociokulturella lärandeperspektivet som handlar om att vi kan inte undgå lärandet utan det finns överallt och inte bara innanför skolans väggar. Föreningslivet är en arena som vi tillsammans med flera andra forskare och författare tycker är en arena där lärandet sker på flera olika plan. Vi har även fördjupat oss i genusteori/genusperspektiv då vi undrade om det fanns tankar och uppdelningar kring genus i de samarbeten som sker i fritidshemmen. I vår studie använde vi oss en kvalitativ metod och våra intervjuer var semistrukturerade. Vi valde att intervjua sex utbildade fritidspedagoger på zoom runt om i Sverige där de hade/har ett samarbete med en eller flera föreningar. Resultatet vi fick fram från vår studie visar på en positiv inverkan hos eleverna gällande samarbetet mellan fritidshem och förening, många av våra informanter berättar om ett nyväckt intresse hos eleverna där de längtar till träningarna som sker på fritids och att de är många som gått med i olika föreningar på grund av samarbeten. Det visar också på att fritidshemmen inte strävar efter någon speciell uppdelning i genus utan de vill att alla ska vara med och testa allt. Vi som gjort studien tillsammans med våra informanter samt författarna till de litteraturer och studier vi läst tänker och tror mycket att de socioekonomiska villkoren bidrar mycket till att elever inte får någon aktiv fritid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)