Sant eller falskt? En studie om källkritik i årskurs 4-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att granska vad andra forskare har skrivit om hur information och källor används i skolan och hur vi som lärare kan arbeta med detta i undervisningen. Kunskapsöversikten är tänkt att lyfta fram och bidra till en bättre förståelse för behovet av källkritik och på vilket sätt man kan bädda in informationssökning i undervisningen. Kunskapsöversikten utgår ifrån frågeställningen Vad säger forskning om lärandemetoder av källkritik i årskurs 4-6? Men också med inblick på elever och studenter på högre nivå. En systematisk sökprocess i bland annat Libsearch, ERIC och Google Scholar har använts för att samla ihop forskning på både svenska och engelska rörande ämnet. Resultaten visar att det läggs alldeles för lite vikt på källkritik och informationssökning i den svenska skolan och att det kan till stor det bero på lärarnas osäkerhet på sin egen kompetens inom ämnet. Min slutsats är att det är oerhört viktigt att läraren involverar källkritik och informationssökning i undervisningen för att eleverna ska kunna utveckla sin förmåga att kritiskt granska källor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)