Finns leken med i läroplanen för förskolan? : En jämförande studie mellan Sveriges och Finlands styrdokument

Detta är en M1-uppsats från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Sverige och Finland är två länder som ofta jämförs. Så även inom utbildning då media framställer finska barn som framgångsrika. Förutom hög status inom lärarprofessionen i Finland bekräftas framstegen i PISAs undersökningar där finska skolungdomar presterar höga resultat. För de små barnen går största delen av dagen ut på att leka och undersöka deras närmiljö. Genom leken skaffar sig barnet värdefulla färdigheter som gagnar barnet i det livslånga lärandet. Under förskolevistelsen erbjuds barnen en pedagogisk verksamhet utifrån styrdokument. I denna uppsats jämförs Sveriges och Finlands läroplaner för förskolan för att få en bild av hur leken framställs i dem och hur läroplanerna ser på lärande genom leken. Granskningen av läroplanerna presenteras genom en sammanfattning av de olika delarna för att bli jämförbara som en helhet. Resultatet visar att likheter finns mellan de två grannländernas läroplaner, men att de framställs på olika sätt. Leken som redskap till lärande framträder ofta i den Finska läroplanen medan den Svenska läroplanen säger att all verksamhet ska utgå från det lustfyllda lärandet för barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)