Undervisning av läsförståelse i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie av fem svensklärares uppfattningar om läsförståelse i deras undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie är en kvalitativ undersökning om gymnasielärares arbete med läsförståelse i kursen svenska 1. De frågeställningar som ställts i studien handlar om hur lärare arbetar med läsförståelse i sin undervisning, vilka lässtrategier de använder och vilken syn de har på läsförståelse. I studien deltar fem lärare från två olika gymnasieskolor i Sverige. Datainsamlingsmetoden utgörs av semistrukturerade intervjuer, vilket innebär att intervjufrågorna främst är formulerade som öppna frågor. Resultatet visar att läsförståelse är ett komplext begrepp som inbegriper alltifrån att kunna avkoda en text till inferensförståelse. Lärarna kombinerar enskilda lässtrategier i sin undervisning och valen av dessa strategier beror på vilken läsnivå deras elevgrupper ligger på. Intervjuerna visar att högläsning och textsamtal är de främst använda lässtrategierna. Det finns även en frekvent användning av ett lässtrategiprogram som kallas för `Reciprocal teaching´, vilket består av fyra enskilda lässtrategier som ska hjälpa elever till att utveckla en god läsförståelse. Sammanfattningsvis handlar svensklärares läsförståelseuppdrag, bland annat om att stötta elever till att lära sig olika typer av lässtrategier i undervisningen. Detta för att eleverna sedan på egen hand ska tillskansa sig rätt lässtrategi, när de tar sig an en viss typ av text.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)