Imperialismens vålnad -- Synen på imperialism i svenska läromedel för historia 1951- 2007.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: [2008]

Nyckelord: Imperialism; Kolonialism; Läromedelsanalys;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka svenska gymnasieläromedels beskrivningar av imperialismen, underperioden 1951 -- 007. Detta kommer att ske genom en kvalitativ litteraturstudie där vi utgått från följande tvåfrågeställningar: I vilket mån kan beskrivningarna av imperialismen i läromedlen sägas vara en spegling avrådande historieforskning? Vilken syn på den andre och andra kulturer finns i läromedlens beskrivningar avkolonialism och imperialism och har denna syn förändrats över tid?Undersökningen har visat att den historiska forskningen i relativt hög grad har påverkat sättet som imperialismenhar framställts i läromedlen. Det finns dock, i läromedelstexter, en tradition att framställa historia i en berättandestil utifrån ett aktörsperpektiv som kan sägas ha sina rötter i en konservativ historiesyn. Vi har även funnit attden uttalade rasismen och social-darwinismen som återfinns i de tidiga läromedlen har försvunnit i de modernaskolböckerna. Dagens läroböcker präglas istället av slags ambivalens, där gamla tankar och värderingar blandasmed mer progressiva synpunkter. Synen på den andre har alltså förändrats under åren till att bli mer nyanseradoch reflekterande men denna förändring är inte helt oproblematiskt, då den andre förvandlats från en vilde till ettoffer. Denna undersökning har med stor tydlighet visat att det är viktigt för historielärare att förhålla sig kritisktill läromedelstexter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)