"De klarar sig i alla fall" : En studie om hur lärare resonerar om och säger sig undervisa elever med särskilda matematiska förmågor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Sammanfattning: Syftet för denna studie har varit att ta reda på hur några lärare i årskurs tre resonerar om och säger sig anpassa undervisningen för elever med särskilda matematiska förmågor. Under tidigare forskning tas Blooms taxonomi och Krutetskiis definition på elever med särskilda matematiska förmågor upp. Metoden som valdes för undersökningen var kvalitativa intervjuer som genomfördes med fyra lärare. Resultatet som framkom i undersökningen visar att elever med särskilda matematiska förmågor ofta fick arbeta utan handledning, till förmån för de elever som behövde hjälp att nå upp till målen. Lärarna ville gärna ge mer av sin tid till elever med särskilda matematiska förmågor, men det fanns inte tillräckliga resurser. När det gäller undervisningen för dessa elever syntes det flera olika åsikter, speciellt vad gällde acceleration och berikning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)