Hållbarhetsrapportering av ett varumärkesskadat företag : En fallstudie om hur H&M anpassar sin signalering efter samhällets kritik för att återuppbygga sin legitimitet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Sammanfattning Datum: 2023-05-30. Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp. Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sofia Gynt och Tuva Kiiveri. Titel: Hållbarhetsrapportering av ett varumärkesskadat företag: En fallstudie om hur H&M anpassar sin signalering efter samhällets kritik får att återuppbygga sin legitimitet. Handledare: Aija Voitkane. Nyckelord: Hållbarhetsrapport, hållbarhet, signalering, legitimitet, CSR. Forskningsfråga: Hur förändrar H&M sin signalering som en reaktion på skandalerna för att återuppbygga sin legitimitet? Syfte: Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur anpassad signalering kan användas i ett varumärkesskadat företag för att återuppbygga legitimiteten. Detta utförs genom att undersöka samverkan mellan samhällets reaktioner på H&M:s hållbarhetsarbete och H&M:s respons på denna reaktion under åren 2012–2021. Metod: Denna studie bygger på en kvalitativ metod med ett deduktivt förhållningssätt. För att analysera empirin användes en tematisk analys med en induktiv ansats. Slutsats: Undersökningen visar att H&M förändrar sin signalering efter en skandal genom att implementera olika slags legitimitetsstrategier, specifikt reaktiva sådana, där H&M kortsiktigt rapporterar mer positivt om sådant som kan kopplas till skandalerna eller rapporterar om problemet på branschnivå. De erkänner även sina brister i samband med de flesta skandalerna, specifikt de större, men de är samtidigt vilseledande och selektiva i vad de rapporterar för att visa enlighet med samhället och på så sätt återuppbygga legitimiteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)