Att vara med. En studie om 3 förskollärares tankar om språkets och musikens betydelse för arbetet med inkludering och delaktighet i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Aparna Andersson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Nyckelord: Språk, musik, delaktighet, inkludering Abstrakt Syfte Syftet med min studie är att genom intervjuer med tre erfarna förskollärare undersöka hur de använder språk och musik i verksamheten på förskolan, och om det kan kopplas till arbetet med delaktighet och inkludering. Teori Det sociokulturella perspektivet är min teoretiska referensram. Utifrån att det är genom kommunikation och interaktion med andra som vi lär oss och utvecklas. Barngruppen ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande (Skolverket, 2011). I analysen har jag använt mig av det sociokulturella perspektivet men det specialpedagogiska relationella perspektivet har även det stor betydelse. Metod Min studie blir kvalitativ, där jag använt mig av ostrukturerade intervjuer. Enligt Stukat (2011) är den kvalitativa metodens främsta uppgift att tolka och förstå de resultat som framkommer. Jag som intervjuare är inte ute efter att generalisera utan vill endast ta del av respondenternas svar på ett djupare plan. Jag har använt mig av halvstrukturerade intervjuer med frågor som valdes ut utifrån det belysta ämnet. Utifrån ett antal huvudfrågor som ställs likadant till alla, följs svaren upp på ett individualiserat sätt, pga. respondenternas olika svar. Resultat Utifrån det som har varit mest väsentligt för min studie, kring de ämnen som studien berör, har jag genom intervjuer med tre förskollärare fått ta del av deras beskrivning kring detta. förskollärarna beskriver sitt arbete med språk och musik som något som finns naturligt i verksamheten. Språket är något man inte kan klara sig utan och som därför är mycket viktigt och är något man ständigt håller på med. Musiken kommer ofta in som en del i arbetet med språk och rim och ramsor. Dock används musiken i lite olika utsträckning, vilket oftast beror på förskollärarnas egen förmåga och kunskap. I arbetet med språk och musik blir delaktighet något mycket väsentligt, då både språk och musik kräver någon form av inter

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)