Leijonborg och Björklund -vs- Granath - Skola, kunskap, elev och lärare i Skolstart. Dags för en ny skolpolitik och Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Martin Bergman; [2007]

Nyckelord: Textanalys; Björklund; Granath; Leijonborg; idéer; ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förhållningssätt och idéer i centrala frågor som har betydelse för synenpå skolan, i Lars Leijonborg och Jan Björklund respektive Gunilla Granath böcker Skolstart. Dags för en nyskolpolitik respektive Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok , samt att jämföra derasrespektive syn på skolan.Huvudfrågorna lyder:1 Hur ser Leijonborg och Björklund respektive Granath i sina böcker på: skolan, kunskap, läraren, samt eleven? En jämförelse mellan Leijonborgs och Björklunds och Granaths respektive syn på skolan.Metod och material: Metoden i studien är en deskriptiv, systematiserande och jämförande, idé- ochaktörscentrerad textanalys. Materialet är de ovan nämnda böckerna.Resultat: Resultatet visar att Leijonborg och Björklund menar att skolan finns för att överföra kunskaper ochdärigenom ge eleverna förutsättningar inför framtiden samt skapa likvärdighet i samhället. Som medelpropagerar de för en konsekvent mål- och resultatstyrning. Kunskaper ser de som något som kan utvecklamänniskor. De viktigaste kunskaperna menar de är färdigheterna läsning, skrivning och räkning, följda avkunskaper ur "vår gemensamma allmänbildning". I sin lärarsyn lyfter de fram läraryrkets professionalitet,betydelsen av ämneskunskaper och lärarens aktiva roll. Elevens roll i skolan menar de är att bilda sig.Granath menar att skolan främst är till för att eleverna ska se sammanhang i tillvaron, finna sig själva och fåmöjlighet till eget kreativt skapande. Den kunskap som Granath ser som viktigast är att finna de doldasammanhangen i tillvaron för att kunna ta ställning i samhällsfrågor. I hennes lärarsyn är det viktigaste vemläraren är som person, lärarens psykologiska kompetens. Elever, ser Granath som hela personer och deras roll iskolan som en möjlighet att gå på djupet av de stora sammanhangen i tillvaron och i sig själv.Jämförelsen mellan skolsynerna visar att både Leijonborgs och Björklunds och Granaths skolsyn fokuserareleven, men Leijonborg och Björklund mer på kunskaper för framtiden och Granath mer på personlig utvecklinghär och nu. Kunskaper som är viktiga för Leijonborg och Björklund är främst "basfärdigheter" ochfaktakunskaper och för Granath främst förståelse av sammanhang. Leijonborg och Björklund fokuserar lärarensämneskunskaper och kunskapsförmedlande roll i skolan, Granath vem läraren är som person.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)