STUDENTERS UPPFATTNINGAR OM GENERATIV AI I LÄRANDEMILJÖ “Det kommer att spåra totalt eller så kommer vi lära oss hantera det.”

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: I takt med den pågående digitaliseringen och utvecklingen av nya teknologier har generativ AI, såsom Open AI:s ChatGPT, väckt intresse och debatt. Debatten har fokuserat på lärarnas perspektiv, men det är viktigt att även undersöka studenternas uppfattning och attityd gentemot denna teknologi eftersom de är de primära användarna. Syftet med studien är att bidra med forskning som kan vägleda universitetens arbete med att använda generativ AI på ett meningsfullt sätt. Undersökningen fokuserar på studenternas uppfattning om teknologins användbarhet, acceptans och dess potentiella effekt på lärandet. Datainsamlingen genomfördes genom intervjuer och tematisk analys baserad på en modifierad version av UTAUT-teorin. Resultaten av studien visar att studenterna är positiva till generativ AI och ser dess potential inom olika områden i deras utbildning. Vi identifierar, utifrån studenternas uppfattningar, fem huvudsakliga användningsområden: som informationskälla, för att utforska nya idéer, för att generera innehåll, för att optimera befintligt innehåll och för att sammanfatta texter. Samtidigt framförde studenterna även hinder som kan uppstå vid användningen av generativ AI, såsom oro för fusk och plagiat, otillförlitliga svar, konsekvenser för lärandet, begränsningar i användningsområden och språkliga begränsningar. Sammanfattningsvis visar studien att universitetsstudenter accepterar och ser potential med generativ AI inom utbildningen. Trots att de identifierat hinder visar studenternas uppfattning att de förstår vikten av kritiskt tänkande och korrekt användning av verktyget. Studenterna ser även att teknologin möjliggör individuellt stöd som kan bidra till ökad jämlikhet, samtidigt som kunskapen påverkar nyttan man får utav generativ AI och kan bidra till ökade klyftor. Studenterna efterfrågar stöd, riktlinjer och direktiv från universiteten. Vi föreslår att universiteten involverar studenterna i utvecklingen av dessa riktlinjer och erbjuder utbildning för att öka kunskapen om generativ AI. Vi betonar även behovet av att stärka färdigheter såsom kritiskt tänkande och reflektion för att hålla utbildningen relevant.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)