Förskollärare som språkliga förebilder för barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivna erfarenheter av språkstimulerande arbetssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: I en granskning av förskolors kvalitet och måluppfyllelse från år 2018 lyfter Skolinspektionen skillnader i det språkliga arbetet och att arbetet fungerar bättre i de förskolor där arbetssätten för ändamålet är väl etablerade hos personalen. Utifrån en fenomenologisk ansats undersöks tre yrkesverksamma förskollärares levda erfarenheter av att arbeta språkstimulerande. Syftet med studien är att synliggöra deras beskrivningar av rollen som språklig förebild för barn i förskolan. Med kvalitativa metoder för datainsamling och analys genomfördes semistrukturerade intervjuer och en tematisk analys. Av resultatet framgår två huvudteman; inneboende förhållningssätt och organiserande arbetssätt. Det inneboende förhållningssättet beskrivs som medvetenhet om språkbruk, närvaro och består av omsorgsaspekter. De organiserande arbetssätten beskrivs som arrangerandet av språkstimulerande aktiviteter och tillämpningen av språkstimulerande verktyg. Slutsatsen är att förskollärarna beskriver väl förankrade språkstimulerade arbetssätt, vilket tyder på reflektion och en medvetenhet om det egna förhållningssättet och dess inverkan på barns språkutveckling. Att synliggöra rollen som språklig förebild bidrar till en kunskapsspridning av dessa språkstimulerande arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)