Ledarskap ­ förutsättning för konstruktiv konflikthantering och emotionell utveckling

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet med projektet har varit att undersöka huruvida vår teori kring sambanden mellan ledarskap,konflikthantering och emotionell utveckling och stämmer. För oss som lärare är detta högst väsentligt då vi i vårtyrkesutövande kommer att konfronteras med dessa områden dagligen. Vi anser att en konstruktivkonflikthantering med gott ledarskap leder till ökad emotionell utveckling hos eleverna. Vi utgår ifrånfrågeställningarna: Hur kan konflikthantering stärka elevers emotionella utveckling? Vilken typ av ledarstil börläraren ha och vilka förutsättningar krävs?MetodGenom en empirisk undersökning i form av djupintervjuer har vi utrett lärares uppfattning kring vår teori och debegrepp som berörs. Vi har intervjuat fyra mellanstadielärare i Göteborgsområdet. Arbetet bygger, förutom vårintervjustudie, på material från tidigare forskning kring kommunikation, ledarskap, konflikthantering ochemotionell utveckling.ResultatI konfliktsituationer krävs att ledaren är trygg och säker i sig själv och inte fördömande eller skuldbeläggande, dåeleverna måste kunna känna tillit till läraren och hon är en förebild för dem. Det är också väsentligt att hon hargod självkännedom samt kan variera sin ledarstil beroende på situationen. En annan viktig aspekt isammanhanget är hur läraren hanterar konflikter, eftersom det är avgörande för huruvida konflikten blirkonstruktiv eller destruktiv. En samtalsledare bör hjälpa eleverna att lösa konflikterna själva i allt störreutsträckning, och lära dem att se sin egen roll och att vara tolerant mot andra. Finns dessa egenskaper hos lärarenger det goda förutsättningar för att konflikthanteringen ska bli konstruktiv och leda till emotionell utveckling hoseleverna. Att utvecklas emotionellt innebär att eleverna lär sig att förstå sig själva och sina känslor samt blitrygga och utveckla en god självbild. Det innefattar även att ta ansvar för sina känslor och reaktioner och attkunna sätta sig in i någon annans situation.SlutsatsUndersökningen och forskningen visar tydligt på hur viktigt ledarskapet och lärarens förhållningssätt är ikonflikthanteringen. Ledarskapet påverkar konfliktens utfall och vilken lärdom de inblandade parterna tar medsig. Ledaren är därmed avgörande för om hanteringen av konflikten bidrar till elevernas emotionella utvecklingeller inte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)