Förtroendearbetstid - Heaven or Hell? : en fallstudie på TeliaSonera

Detta är en Kandidat-uppsats från Ämnesavdelningen för företagsekonomi; Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om friare medarbetarskap, så som exempelvis TeliaSoneras arbetssätt med förtroendearbetstid, är en god väg att gå för att styra framtidens organisationer. Vi vill undersöka om det utgör ett hot eller en möjlighet för ledarna, medarbetarna och för företaget i sig att arbeta på ett sådant sätt. Vi ställer oss även frågan vad som krävs av ledarskapet i organisationer, då man arbetar med ett mer självständigt arbetssätt och om det är så självständigt som det vill ge sken av eller om det finns osynlig och subtil styrning bakom det hela. TeliaSonera utvecklas ständigt och genomför löpande organisationsförändringar, så vi vill även undersöka hur det påverkar arbetssättet och dess utveckling. Metod: Vi har valt att genomföra en kvalitativ fallstudie som baserats på ett flertal intervjuer samt en observationsstudie. Informationen vi samlat under intervjuerna och observationsstudien ligger till grund för den empiriska delen av arbetet. Vi har vidare studerat teorier kring empowerment för att samla information till den teoretiska delen. Resultat & Slutsats: Vi har kommit fram till att ett mer individanpassat ledarskap skulle vara till fördel för företaget samt att det är viktigt att ledningen inte stramar åt alltför mycket, för att bibehålla den frihet som förtroendearbetstid innebär. Förslag till fortsatt forskning: Vi tycker det skulle vara intressant att se hur förtroendearbetstid och ledarskapet på TeliaSonera ser ut när konjunkturen har stabiliserat sig. En kvantitativ mätning skulle även vara intressant och se om den kommer fram till ett annorlunda resultat. Uppsatsens bidrag: Vårt bidrag med den här uppsatsen är att den ger fördjupad kunskap om ledarskap genom empowerment och förtroendearbetstid. Vi tror att TeliaSonera och andra företag som arbetar på liknande sätt skulle finna den här uppsatsen givande. Nyckelord: Empowerment, kommunikation, ledarskap, motivation, förtroendearbetstid, TeliaSonera

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)