Elevers känsla av sammanhang i gymnasievalsprocessen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Författare: Johan Karlsson; Adam Johansson; [2023]

Nyckelord: gymnasievalet; elever; upplevelser; KASAM; DOTS;

Sammanfattning: En erhållen gymnasieexamen minskar risken för arbetslöshet, därmed är det viktigt att elever fattar väl genomtänkta gymnasieval för att öka deras möjligheter att erhålla gymnasieexamen. Därmed är det intressant att undersöka elevers upplevelser av gymnasievalsprocessen och möjligheten att fatta väl genomtänkta gymnasieval. Syftet med den här studien är att undersöka elevers upplevda känsla av sammanhang i övergången från grundskolan till gymnasiet i samband med gymnasievalsprocessen. Frågeställningarna för studien är följande: 1) Hur begriplig upplevde eleverna gymnasievalsprocessen? 2) Hur hanterbar upplevde eleverna gymnasievalsprocessen? 3) Hur meningsfull upplevde eleverna gymnasievalsprocessen? Studiens teoretiska utgångspunkt är en integrering av Aaron Antonovskys teori om känsla av sammanhang och DOTS av Law och Watts. Studien använder en kvalitativ metod för insamling och analys av data. Insamlingen skedde genom totalt sju stycken semistrukturerade intervjuer, fyra enskilda och tre parintervjuer. Datan analyseras genom en tematisk innehållsanalys. Studien visar att elever har en begränsad begriplighet av gymnasievalsprocessen då de förstår själva valprocessen och vilka gymnasieprogram som finns men inte programmens djupare innebörd. Eleverna upplever gymnasievalsprocessen som hanterbar genom stöd från familj och vänner samt studie- och yrkesvägledningen i grundskolan. Gymnasiet upplevs som mer meningsfullt än grundskolan och meningsfulla val upplevs kunna fattas trots begränsningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)