Gymnasieläraryrkets utveckling 1960-2000. Förändringar inom roll, status och auktoritet utifrån fyra lärares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att, utifrån begreppen roll, status och auktoritet, lyfta fram gymnasieläraryrkets förändring under perioden 1960-2000. Vi använder oss av en kvalitativ undersökning, baserad på intervjuer med fyra pensionerade gymnasielärare. I vår analys av utvecklingen använder vi oss av teorier från Annales-skolan samt Karl Marx teorier kring generation och arv. Våra resultat visar att det skett flera stora förändringar i gymnasieläraryrket, men att det även finns vissa beståndsdelar som under utvecklingen varit bestående. I vår analys av begreppen roll, status och auktoritet är vår slutsats att gymnasielärarens roll är den del som förändrats mest, men att det även här finns många bestående delar. Statusen är ett element i yrket som också genomgått stora förändringar och minskat betydligt. Auktoriteten har på ett formellt plan avtagit betydligt, medan vi fortfarande kan skönja en bestående reell auktoritet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)