Det interaktiva läromedlet ­ Pedagogiska datorprogram i undervisningen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Hans Andersson; Ola Wikmar; ; [2008]

Nyckelord: Dator; datorprogram; datorspel; interaktion; matem;

Sammanfattning: Vårt arbete fokuserades kring hur eleverna interagerade med pedagogiska datorprogram i skolan. Vi ville gåvidare i redan befintlig forskning och undersöka hur lärarna resonerade, samt vad de ansåg om elevernasdatorstödda lärande. Vi ville även få tillverkarnas åsikter kring skapandet av programmen. Intentionen var att visedan skulle försöka jämföra lärarens, tillverkarnas och elevernas tankar kring de pedagogiska programmen.Vår huvudfråga var vad som krävs för att ett pedagogiskt datorprogram ska fungera väl i klassrumsmiljön.Vi har gjort en fallstudie i en mellanstor skola där vi har intervjuat och observerat elever i två åldersintegreradeklasser, en 1-3a och en 4-5a, som använde sig av datorprogrammen Chefrens Pyramid och Språkmästaren. Vi hardessutom intervjuat de två klassföreståndarna. Vi har använt oss av bandspelare och sedan transkriberat deninsamlade data. För att få tillverkarnas aspekter kring de program vi undersökt har vi haft kontinuerligmailkontakt med dem.Vår undersökning visade på att pedagogiska datorprogram behöver både lärarhandledning och en kontinuitet ianvändarstrategin. Vi fann även att programmen ofta användes i felaktigt syfte av eleverna. Istället för atttonvikten låg på det pedagogiska planet använde de programmet till bara spela och samla poäng. Vi drarslutsatsen, av både vår undersökning och litteraturen, att tillverkare av datorprogram hittills inte har lyckatskombinera underhållning med pedagogik på ett tillräckligt bra sätt.Då vi som blivande lärare kommer att använda oss av interaktiva spel och program har vi insett att vikten avlärarens engagemang och handledning är av stor betydelse för lärandet. Vår undersökning visade även på atteleverna bör arbeta i par eftersom det då förs en dialog som är positivt för lärandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)