Med tvåspråkiga elever i undervisningen : En kvalitativ undersökning om pedagogernas uppfattningar och arbetssätt med elever, med annat modersmål än svenska, i grundskolans tidigare år.

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Mimoza Kelmendi; Karin Sundqvist; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilka arbetssätt pedagogerna säger sig utgå ifrån i arbete med tvåspråkiga elever, med annat modersmål än svenska, i grundskolans tidigare år samt på vilka sätt pedagogerna upplever att deras undervisning påverkas av dessa elever. Utifrån denna redogörelse vill vi även tolka hur pedagogerna förhåller sig till tvåspråkigheten i skolan. Undersökning har gjorts utifrån kvalitativa intervjuer där det har ingått fem pedagoger, som arbetar på grundskolans tidigare år, på olika skolor. Intervjuerna har präglats av semistandardiserade och ostrukturerade där intervjufrågorna har formulerats i förväg och har haft en stor öppenhet för svarsutrymme. Pedagogerna har framhävt att tvåspråkigheten har många fördelar, bland annat mångkulturalismen, som medför att barnen lär sig att uppskatta och acceptera varandra. Pedagogerna nämner även begränsningar med tvåspråkiga elever i undervisningen, men dock i väldigt liten utsträckning, där de hävdar framför allt tidsaspekten som en nackdel. Arbetssätten som pedagogerna säger sig använda sig av i arbetet med elever, med annat modersmål än svenska, är inkluderat och interaktivt arbetssätt, praktiskt arbete och grupparbete. Slutsatsen är att pedagogerna ser i större utsträckning, tvåspråkiga elever som en möjlighet i undervisningen. De utnyttjar dessa elevers möjligheter bland annat genom att inkludera dessa elevers erfarenheter och bakgrund i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)