Samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare med annat modersmål än svenska : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar av goda relationer till vårdnadshavare

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: AbstraktStudiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärarnas tankar och upplevelser kring samverkan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Syftet har konkretiserats till tre övergripande forskningsfrågor. Hur ser förskollärare på förskolan som en social och kulturell mötesplats? Vilka möjligheter och begränsningar upplever förskollärare i samverkan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska? Vad anser förskollärare är viktigt för att skapa och upprätthålla goda relationer till vårdnadshavare med annat modersmål än svenska? Vi har intervjuat fyra förskollärare från fyra olika förskolor som ligger i områden med olika socioekonomiska bakgrundförhållanden. I studien användes en fenomenologisk forskningsansats och ett interkulturellt perspektiv för att kunna analysera vårt resultat. Studien lyfter fram språkliga och kulturella skillnader och svårigheter med samverkan mellan hem och förskola. Det framkommer även olika samverkansformer i förskollärarnas kontakt med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)