”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Boaz Japalwonga; [2023]

Nyckelord: Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

Sammanfattning: Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. Datainsamlingen gjordes genom intervjuer, och enligt Kvale och Brinkmann (2020) behöver en kvalitativ studie välja rätt urval för att besvara syftet och forskningsfrågan. Ett strategiskt urval tillämpas i denna studie, Studiens teoretiska ramverk består av teorier om Det pedagogiska mötet, Struktur och disciplin samt Pedagogy of love. Resultat: Studenterna upplevde att de fick ett positivt pedagogiskt möte med deras lärare och att de över lag kom bra överens. Deras relation var professionellt där det fanns rum för deras tankar och funderingar. Det ledde till att eleverna respekterade deras lärare och det fanns en tydlig struktur på vad som skulle utföras och förväntningarna var tydliga.    Slutsats: Denna studie har bidragit med ny förståelse rörande ämnet idrott kopplat till studenter med en annan etnisk tillhörighet. Den har belyst hur studenter som tillhör en etnisk minoritet upplevt och upplever sina idrottslärare i skolmiljö. Studien visar på att etnicitet har ingen påverkan på hur lärarna arbetar med inkludering utan alla elever behandlas jämlik. Det fanns vissa studenter som upplevde någon enstaka gång att de blev behandlade utifrån ett stereotypiskt drag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)