Historieämnet och den snäva timplanen : En studie kring historielärares vardag på högstadiet och deras drömmar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Författare: Markus Karlsson; [2023]

Nyckelord: timplan; ämnesförståelse; historia; ämnesstoff;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen för vilka önskemål historielärare har vid en eventuell utökad timplan i historieämnet. Bakgrunden är det remissförslag som, under våren 2023, ligger på regeringens bord om en utökad timplan i historia på grundskolan. Ett delmål är att se hur studien resultatet förhåller sig mot tidigare forskning kring lärarnas ämnesförståelse. Ett annat delmål är att undersöka hur lärarnas vardag ser ut i dagsläget. Metoden som användes var en enkätundersökning med både kvalitativa och kvantitativa frågor som 50 verksamma historielärare i åk 7–9 fick besvara. Resultatet visade att lärarna prioriterade modernare historia framför den äldre i det centrala innehållet. Lärarna önskar med den nya timplanen få mer tid till fördjupning i ämnet och att den framför allt skulle läggas på den modernare historian. Det lärarna uppfattar som det mest centrala i ämnet är vad historiedidaktiker kallar för en bildningsorienterad syn på ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)