Medborgardialog med barn : en fallstudie av tre skånska kommuners erfarenheter av dialogmetoden Arkitektur i skola

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Inkludering av barn i medborgardialoger har blivit allt vanligare inom kommunala planeringsprocesser. I och med att Barnkonventionen blivit svensk lag har det dessutom resulterat i att frågor kring barns inflytande och rättigheter kopplat till dialog och planering fått ökad uppmärksamhet. Dock saknas det kunskap om hur kommuner kan implementera barnkonventionen och hur de genom dialog kan ge barn ökat inflytande i olika beslutsprocesser. I denna uppsats genomförs en fallstudie där tre skånska kommuner deltagit i samverkansprojektet GLAP: Gestaltad livsmiljö genom arkitektur och pedagogik där dialogmodellen AiS: Arkitekter i skolan används. Genom intervjuer med deltagande planarkitekter samt en av projektmedlemmarna från GLAP undersöks hur projektet GLAP och dialogmetoden AiS på olika sätt kan bidra till implementeringen av Barnkonventionen i fysisk planering. Uppsatsen diskuterar även problem och möjligheter kring barns inkludering i medborgardialoger. Det framkommer att det finns mycket att gynnas av genom dialoger med barn men brist på resurser och ojämn ansvarsfördelning kan göra det svårt att initiera och genomföra dialogerna. Det framkommer att GLAP och AiS på olika sätt kan bidra till att Barnkonventionen implementeras – men också att det är för tidigt att avgöra full ut i vilken utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)