"Vår gård är ett ganska platt och tråkigt ställe, men vad gör vi med platsen då?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de använder förskolegården? Hur resonerar förskollärare kring sin egen roll under utevistelsen på förskolegården? Studien utgår från en fenomenografisk ansats för att få fatt i förskollärares uppfattningar. En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer användes för att samla in förskollärarnas uppfattningar.  Resultatet visar att förskollärarna använder förskolegården för att låta barnen utveckla motorik och socialt samspel. Förskollärarna uppfattar en rad olika begränsningar med utomhusvistelsen på förskolegården. Begränsningar som lyftes var samsyn kring förskolegårdens användande och personalens roll på förskolegården. Förskollärarna delade uppfattningar om att vara närvarande och följa barnen utomhus på förskolegården. Resultatet visar att förskollärarna hade en viss pedagogisk tanke med användandet av förskolegården, även om den var begränsad. Begränsningarna hämmade förskollärarna från att se möjligheterna med utomhusvistelsen på förskolegården.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)