När livscykeln avslutas för tidigt

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: I Sverige drabbas hundratals barn årligen av livshotande tillstånd som leder till behov av palliativ omvårdnad. I sjuksköterskans roll ingår det att vårda barnet fysiskt, psykiskt, existentiellt och socialt samt stödja familjen under hela vårdförloppet. Barn som befinner sig i livets slutskede väcker flertalet tankar och känslor hos sjuksköterskan som bevittnar ett barns död. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva sjuksköterskans upplevelse av att vårda barn i åldrarna 0-18 år som är i behov av palliativ omvårdnad. Metod: En litteraturbaserad studie med tio vetenskapliga originalartiklar av kvalitativ ansats som återfanns i databaserna PubMed, Cinahl och PsycINFO. Samtliga artiklar granskades med noggrannhet för att sedan utforma ett utarbetat resultat. Resultat: I resultatet identifierades fyra huvudteman följt av tre subteman. Följande teman är: Emotionell berg- och dalbana, utmaningar och barriärer (Emotionella utmaningar, fysiska utmaningar, utmaningar i kommunikation), bristande kompetens och hantering av känslor. Slutsats: En gynnsam palliativ omvårdnad till barn kräver att sjuksköterskor får rätt utbildning och möjlighet att bearbeta de känslor och utmaningar som arbetet medför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)