CSR bland svenska medelstora företag : En fallstudie som undersöker vilket ansvar företag tar

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Att Corporate Social Responsibility (CSR) blivit allt vanligare ses främst bland större företag där även forskningen har sedan 1990-talet fokuserat på att förklara dessa företags incitament till att arbeta med frågan. Men CSR förekommer även bland SMEs, en grupp företag som representerar en stor del av världens företag. Studien syftar till att undersöka vilket ansvar svenska medelstora företag tar för sin sociala och miljömässiga påverkan på omvärlden, inte minst då forskningen premierat större företag men även då medelstora företags karaktärsdrag kan ses som en kombination av såväl små som stora företags typegenskaper. I studien har en enkätundersökning genomförts för att sammanställa hur många medelstora företag som arbetar med CSR-frågor och därpå har tre fallföretag studerats närmare genom semi- strukturerade intervjuer med företagens hållbarhetsansvariga. Resultatet visar att företagen väljer att ta ansvar för sin påverkan och att detta består av ett ekonomiskt, legalt och etiskt ansvar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)