Äppelhyllan : En kvalitativ studie om folkbibliotekariers arbete och utmaningar med äppelhyllan som specialsamling

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att bidra till ökad kunskap om hur en specialsamling som äppelhyllan kan vara till hjälp för bibliotekarier att övervinna de barriärer som kan uppkomma i det dagliga arbetet med barn och unga med funktionsvariation. Uppsatsen baseras på fyra kvalitativa intervjuer av folkbibliotekarier som aktivt arbetar med utvecklingen av äppelhyllan vid deras stadsbibliotek. Resultatet visar att äppelhyllan som specialsamling är en svår samling att arbeta med dels på grund av den varierande målgruppen som har olika behov, dels för att det krävs mycket kunskap hos bibliotekarierna för att utveckla en äppelhylla. Fortbildning och samarbete är viktiga förutsättningar för att skapa en lyckad äppelhylla som möter målgruppens behov.    

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)