Kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka kompetensutveckling inom särskilt stöd i förskolan, med fokus på synen hos yrkesverksamma förskollärare. Syftet leder vidare till de frågor som är i fokus för studien. Vilken typ av kompetensutveckling får du som förskollärare när det gäller barn i behov av särskilt stöd? Vilken möjlighet till kompetensutveckling får du i verksamheten? Har ledningen gett dig möjlighet till fortbildning inom särskilt stöd? Studien bygger på en kvantitativ ansats där en webbenkät används som datainsamlingsmetod. Webenkäten distribuerades ut till förskollärare inom förskolans verksamhet. Totalt svarade 98 respondenter på enkäten. Resultaten visar på dagens förskollärare ser på arbetet med barn i behov av särskilt stöd som ytterst viktigt för verksamheten, att det ges möjligheter till fortbildning men att det inte alltid är givande för den praktiska verksamheten. Studien visar tydligt den osäkerhet som finns hos de nyexaminerade förskollärarna, eller de förskollärare som endast jobbat några få år, att deras kunskap och kompetens om att arbeta med barn som är i behov av särskilt stöd inte är tillräckligt för att klara av barngruppen. Trotts att förskolläraren har tillräckligt med kunskap så lyfts även att förskolans verksamhet och det stöd som barnen är i behov av är under ständig förändring och att det därför alltid finns mer att lära sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)