Allsvenska huvudsponsorers sponsring : En studie om mål, aktivering och koppling till kostnadsstorlek

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

Sammanfattning: Sponsring i Sverige idag är en miljardindustri och idrotten får den största delen av kakan. Allsvenskan ligger i framkant när det kommer till sponsring och föreningarnas omsättning består till stor del av sponsorintäkter. Av den summan står huvudsponsorer för den största delen och är därmed den kategori sponsorer studien behandlar. Vårt syfte är öka förståelsen för vilka mål som är gällande för huvudsponsorerna, om de aktiverar sin sponsring samt om storleken på deras kostnad påverkar målen. För att ta reda på det identifierade vi de vanligast förekommande målen i litteraturen och lät Allsvenska huvudsponsorer svara på hur viktiga målen var för dem. De fick även frågor gällande aktivering och kostnadsstorlek. Studien kartlägger vilka mål som är viktigast för de Allsvenska huvudsponsorer som deltagit. Exponering och externa mål visade sig vara viktigare än mål som var riktade internt. Det mål som utmärkte sig mest var Ökad varumärkeskännedom som fick klart högst resultat. Studien stärker även den rådande bilden av att svenska företag är dåliga på att aktivera sin sponsring, exempelvis visade det sig att vissa av huvudsponsorerna inte aktiverar sin sponsring alls. På grund av respondenternas låga svarsfrekvens gällande frågan om kostnadsstorlek misslyckades studien i viss mån att kategorisera målen på det sättet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)