Låt maten tysta mun (…?)

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Mellanmålet är en återkommande aktivitet som genom historien på ett eller annat sätt funnits med primärt syfte att mätta barn från hunger. Genom denna studie vill vi däremot lyfta fram att mellanmålet har större potential än så för elevers lärande på fritidshemmet. Den här studien syftar därför till att undersöka hur personal på fritidshemmet använder mellanmålet som en del i den planerade verksamheten. Vi besvarar detta syfte genom att ställa oss frågorna: Hur beskriver pedagogerna planeringen av mellanmålet? Hur diskuterar pedagogerna mellanmålet på fritidshemmet i relation till läroplanen? Och Hur talar pedagogerna om mellanmålets potential till lärande genom samtal? För att bearbeta studiens syfte och frågeställning använde vi oss av en kvalitativ metod där vi genom semistrukturerade intervjuer resonerade kring mellanmålets struktur med sju informanter. När vi sedan analyserade vårt material använde vi oss av tematisk analysmodell för att få syn på återkommande sätt att använda mellanmålen av pedagogerna. Genom hela arbetet utgick vi från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där vi tog fasta på att lärande bäst sker i grupp och genom social interaktion och där läraren fanns med som en aktiv deltagare under lärprocessen. Studien utgår från ett vuxenperspektiv på mellanmålet där vi vill inspirera till att pedagoger på fritidshemmen använder, planerar och aktivt arbetar med mellanmålet. Studien kommer fram till slutsatsen att mellanmålet har potential att stärka elevernas förmåga att samtala vilket i sin tur stärker elevgruppens förutsättningar att lära tillsammans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)