Småbarnsmödrars upplevelse av aktivitetsbalans (med barn i åldrarna 6 månader till 5 år)

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Sammanfattning Mängden aktiviteter samt variationen av aktiviteter innefattar en individs aktivitetsmönster. Aktivitetsbalans är individens upplevelse av sitt aktivitetsmönster. Syfte: Syftet med studien var att beskriva småbarnsmödrars upplevelse av aktivitetsbalans (med barn i åldrarna 6 månader till 5 år). Metod: Studien hade en kvantitativ ansats och baserades på insamlat datamaterial från en webbaserad enkätundersökning med självskattningsinstrumentet Occupational Balance Questionnaire 11 [OBQ-11]. Urvalet av deltagare gjordes genom bekvämlighetsurval baserat på en utvald facebookgrupp bestående av mödrar. Totalt svarade 303 mödrar. Data analyserades explorativt och presenterades med deskriptiv statistik och analytisk statistik. Resultat: Deltagarna i studien skattade generellt en låg grad av aktivitetsbalans mätt utifrån OBQ-11. Vidare visade resultatet, gällande relation mellan antal barn och aktivitetsbalans, att deltagare som skattat sig lägst var mödrar med tre barn. Slutsats: Studien visade att deltagarna skattade sig lägst gällande påståendena “Tillfredsställelse med disponering av tid för vila, återhämtning och sömn”,“Balans mellan obligatoriska och frivilliga aktiviteter” och “Balans mellan fysiska, sociala, mentala och vilsamma aktiviteter”. Sammanfattningsvis visade studien att deltagarna generellt upplevde bristande aktivietsbalans och därav finns ett intresse av fortsatta studier kring vilken typ av insatser eller strategier som kan möjliggöra aktivitetsbalans för småbarnsmödrar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)