Bedömning i teknik, syns den? : En kvalitativ studie om tekniklärares bedömningspraktik på mellanstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Föreliggande studie handlar om hur bedömning synliggörs i teknikundervisningen. För att undersöka detta lyftes frågor om hur läroplanen används, vilken typ av undervisning som bedrivs och olika former av dokumentationsverktyg. Detta undersöktes genom en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma tekniklärare på mellanstadiet. Empirin analyserades först utifrån von Wrights (1983) handlingsteori vilken innehåller fyra determinanter (ung. faktorer); vilja, plikt, förmåga och möjligheter, som påverkar människors handlingar. Sedan analyserades återigen utifrån en tematisk analys vilket mynnade ut i tre huvudteman; läroplanens betydelse för bedömning, undervisningens påverkan på bedömning samt dokumentation för bedömning.  Resultatet visar att alla von Wrights (1983) fyra determinanter påverkar i olika grad hur bedömning i teknikämnet synliggörs. Majoriteten av lärarna anser att kunskapskraven är svårtolkade, vilket stämmer överens med tidigare forskning. Det finns en förhoppning hos lärarna om en förtydning i kommande läroplan. Svårtolkade kunskapskrav leder till en svårighet att synliggöra bedömningen i teknikämnet. Ett annat perspektiv som påverkar synliggörandet är hur lärarna väljer att lägga upp sin teknikundervisning och dess innehåll. Det finns en samstämmighet bland lärarna i studien att varva ett teoretiskt och praktiskt arbetssätt. Däremot skiljer undervisningen sig åt gällande hur återkommande tekniklektionerna är. Även hur lärarna dokumenterar sina elevers kunskaper skiljer sig, anteckningar och e-portfolion framkom som olika dokumentationsverktyg för bedömning. Något som motsäger sig tidigare forskning är huruvida en utbildning i teknik bidrar till en positiv attityd till ämnet. Föreliggande studie visar att utbildning inte är det som påverkar attityden främst utan istället är exempelvis intresse för teknikämnet något som påverkar i större grad. Därmed behöver teknikutbildningen som både lärarstudenter och elever får att utvärderas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)