Sökning: "ämnet textil"
Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade orden ämnet textil.
1. Övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller: En kvalitativ studie om cirkulära affärsmodeller i textil- och modebranschen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med följande empiriska studie är att beskriva och undersöka hur en cirkulär affärsmodell kan se ut inom textil- och modebranschen samt vilka förutsättningar som behöver vara på plats för att driva och implementera en lönsam cirkulär affärsmodell. För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts, där datainsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer med en respondent från näringslivet, två från utbildningssektorn samt en från en statlig myndighet. LÄS MER
2. AI inom banker : Befintliga AI implementeringar och etisk problematik inom banker
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Banker lägger historiskt sett mycket fokus på en stabil och säker utveckling av dess verksamhetsprocesser. Den teknologiska utvecklingen i samhället gör att det blir alltmer nödvändigt för banker att utveckla sina system för att möta denna förändring. LÄS MER
3. Earnings management : Covid-19 pandemins påverkan på svenska företags användning av earnings management
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Världen ställdes 2020 inför en helt oväntad pandemi som pågick fram till 2022. Under pandemins gång tillkom flertalet olika lagar, stöd och begränsningar för både personer och företag. Vissa av dessa åtgärder var så extrema att ingen hade kunnat förutse att något sådant skulle ske. LÄS MER
4. Frivillig informationsgivning i årsredovisningar : en kvantitativ studie om frivillig informationsgivning i årsredovisning en kvantitativ studie om frivillig informationsgivning i årsredovisning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Bakgrund: Under de senaste decennierna har frivillig informationsgivning blivit vanligare. Den växande digitaliseringen, högre krav på mer informationsgivning från intressenter, ökade krav på hållbarhet samt ökade nivåer av granskning från omvärlden är några förklaringar till den ökade efterfrågan på frivillig informationsgivning. LÄS MER
5. CSR och företags lönsamhet : En kvantitativ studie av börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna studie undersöker hur företagens sociala ansvar (CSR) påverkar lönsamheten genom att undersöka hur CSR Strategy Score påverkar svenska börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen under perioden 2016-2019. En deduktiv forskningsmetod används, där befintliga teorier och hypoteser testas empiriskt genom datainsamling. LÄS MER