Sökning: "ålder språk"

Visar resultat 16 - 20 av 279 uppsatser innehållade orden ålder språk.

  1. 16. En kunskapsöversikt om hur högläsning främjar elevers språkutveckling i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadin El-Machharawi; Sumeja Avdija; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språk; språkutveckling; tidig ålder; attityder i hemmet; skolan; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : I klassrummen så används högläsning på varierande sätt beroende på elevgruppen, pedagogen samt klassrumsmiljön. Avsikten bakom denna kunskapsöversikt är att göra en undersökning kring vad forskningen har att säga om hur högläsning utvecklar barn och elevers språkkunskaper. LÄS MER

  2. 17. Musical communication and intellectual disabilities : A study on social interaction through music playing among preverbal individuals

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maria Svahn; [2023]
    Nyckelord :HCI; intellectual disability; communication; AAC; sound and music computing; ;

    Sammanfattning : Music and its effects on the brain has been discussed from many different angels. Everything from “The Mozart effect” that shows that listening to music can improve your brain’s performance, to several studies showing that playing an instrument creates plastic changes to the brain. LÄS MER

  3. 18. Barns språkutveckling vid högläsning : En systematisk litteraturstudie om hur högläsning i förskolan kan främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nabhani; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Högläsning; Samtal; Scaffolding; Språkutveckling; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att sammanställa och analysera vetenskapliga artiklar om högläsning i förskolan. Frågeställningen som den här studien har utgått ifrån är hur förskollärare kan arbeta med barns språkliga utveckling genom högläsning i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Vad ska vi läsa? - men också hur, när, var, med vem och varför? : Förskollärares didaktiska tankar bakom planering av högläsning i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayoung Lee Duvefjord; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskollärares didaktiska val; planering; didaktik; didaktiska frågor; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig pedagogisk metod som möjliggör barns möten med litteratur i förskolan. Tidigare studier visar högläsningens stora betydelse i barns utveckling och lärande i tidig ålder, speciellt på deras språk- och literacy utveckling, men också som ofta förekommande användning av högläsning i förskolan som en icke-lärorik disciplinerande aktivitet. LÄS MER

  5. 20. ”Var är dom på väg?” : En enkätstudie om lärares och elevers attityder tilloch kunskaper om språkriktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hämäläinen Skogsmark; [2023]
    Nyckelord :Språkriktighet; språkattityd; norm; sociolingvistik; standardspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker lärares och elevers attityd till och kunskap om språkriktighetsfrågorna de, dem och dom samt var och vart. Syftet är att undersöka attitydskillnader mellan skolans olika grupper kopplat till elevernas kunskapsnivå för att finna eventuella samband mellan dem, både från ett lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER